سازدهنی - همراه همیشگی من ! شنبه یازدهم اردیبهشت 1389 21:30
سازدهنی

سازدهنی ها

اما تو خود

              آغازگر نواختنی!

چند روز پیش به این فکر می کردم که سازدهنی چقدر میتونه الهام بخش باشه و اینکه به واسطه سازدهنی چه دوستان عزیزی وارد زندگی من شدند، دوستانی که خیلی از اون ها رو شاید به اندازه هیچ وقت دیده باشم، ولی حس خوب و عمیقی بهشون دارم.

و خاطرات قشنگی که در همین مدت نسبتا کوتاه آشنایی من با سازدهنی، در قسمت های مختلفی از زندگی من خلق شدند. خاطراتی که تک تک آن ها حتی با گذشت عبور بی رحم زمان، برای من   باقی خواهند ماند. برای خود من هم ایجاد این همه زیبایی و دوستی در زندگی به واسطه یک ساز کوچک، همراه کوچکی که خیلی بیشتر از این هاست، به هیچ وجه قابل تصور نبود.

 امیر صابرنعیمی

-------------------------------------------

برای مشاهده مطالب مربوط به سازدهنی می توانید از آرشیو موضوعی وبلاگ استفاده کنید.

-------------------------------------------

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

در این قسمت تعدادی از سایت های فارسی در زمینه سازدهنی معرفی می شود.

با مراجعه به این سایت ها می توانید اطلاعات مفیدی در زمینه آموزش و نکات مرتبط با سازدهنی بدست آورید.

۱. گفتگوی هامونیک

در این سایت اطلاعات مفیدی در زمینه انواع سازدهنی، نوازندگان بزرگ سازدهنی و قطعاتی زیبا از این ساز موجود است.

۲. نت آهنگ (جامعه مجازی موسیقی ایرانیان)

با ورود به این سایت، به دنیای مجازی موسیقی وارد خواهید شد. شاید یکی از کامل ترین سایت های موسیقی ایران باشد که در آن اطلاعات مفیدی در زمینه تمامی سازها خواهید یافت. مجموعه نت های موجود در این سایت یکی از قسمت های منحصر به فرد آن است. قسمت منحصر به فرد دیگر این سایت ، بخش انجمن های موسیقی این سایت است. با ورود به قسمت سازدهنی انجمن، با دوستان نوازنده سازدهنی و همینطور اطلاعات و موارد آموزشی متنوعی از این ساز آشنا خواهید شد.

۳. خانه سازدهنی

با عضویت در این سایت قادر به بحث و گفتگو در زمینه سازدهنی، دانلود آهنگ ها و فیلم های بی نظیر از سازدهنی خواهید بود. برای تماس با خانه سازدهنی و شرکت در کلاس های آموزشی خانه سازدهنی به مدیریت شهرام شادان فر، می توانید از این سایت کمک بگیرید. همچنین در این سایت قسمتی برای خرید سازدهنی و انتخاب آن قرار گرفته است.

۴. کلوپ سازدهنی ایرانیان

کلوپ سازدهنی ایران با هدف تجمیع تمام دوست داران و همچنین معرفی بهترینهای این ساز پر رمز و راز و از همه مهمتر جلوگیری از راههای غلط آموزش که به اشتباه توسط برخی از استاد نماها در قالب آموزشگاههای نه چندان معتبر و قوی و دوره های چشم نواز در جامعه رایج شده است راه اندازی و در خدمت تمام هنر دوستان عزیز میباشد.

سایت کلوپ سازدهنی ایران متعلق به شخص رضا کریمی تبار بوده و توسط خود ایشان بصورت مستقیم مدیریت میشود(برگرفته از قسمت "درباره ما" از سایت کلوپ سازدهنی ایرانیان)

۵. جایگاه سازدهنی در موسیقی

در این وبلاگ اطلاعات ارزشمند و جالبی در زمینه های مختلف از سازدهنی ارائه می شود . برای دانلود آهنگ های زیبا از سازدهنی حتما سری به این وبلاگ بزنید.

6. سازدهنی

اگر در جستجوی کتاب های آموزش سازدهنی، آلبوم های زیبا در زمینه سازدهنی، فیلم های دوستان هنرمند و خلاصه مطالب متنوع در مورد این ساز جادویی هست، پیشنهاد می کنم حتما به این وبلاگ هم سر بزنید. بروز بودن این وبلاگ از نکته های مثبت آن است.

۷. تنهایی من و ساز دهنیم

در این وبلاگ می توانید از نواخته های سازدهنی آقای امید رضا داستان پور که در وبلاگ خود قرار داده استفاده کنید.

۸. آموزش سازدهنی استاد منصور پاک نژاد 

سایت مربوط به استاد منصور پاک نژاد که به نظر می رسد در حال تکمیل و بازسازی  است. درباره کتاب های منصور پاک نژاد و تعدادی نت آهنگ معروف برای سازدهنی در این سایت قرار دارد.

۹. ایران سازدهنی

این سایت توسط تعدادی از دوستداران و علاقه مندان موسیقی و سازدهنی و زحمات آقای مهندس صابر عبدلی که مسئولیت ساخت و وب مستری سایت را تقبل نمودند، در تاریخ 1/8/1387 بار گذاری گردید.

همانطور که در محتوی سایت مشاهده می کنید، در این سایت سعی شده است علاوه بر آنکه علاقه مندان و نوازندگان سازدهنی  می توانند در سبک مورد علاقه خود اطلاعات کسب کنند، علاقه مندان به موسیقی نیز بتوانند با اغلب سبک های اصلی موسیقی آشنایی پیدا کرده و بر درک موسیقییایی خود بیفزایند.

پ.ن. دوستان عزیز، می توانند در بخش نظرات، سایت های دیگر مرتبط با سازدهنی را معرفی کنند تا در اسرع وقت به این لیست اضافه گردند.

 

-------------------------------------------

برای مشاهده مطالب مربوط به سازدهنی می توانید از آرشیو موضوعی وبلاگ استفاده کنید.

-------------------------------------------

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

تعمیر سازدهنی شنبه دهم مرداد 1388 12:54

خیلی از دوستان  بعد از خرید سازدهنی با مشکل گرفتگی سوراخ های سازدهنی و ایجاد صدای بد در بعضی از سوراخ های سازدهنی مواجه می شوند و در نهایت مجبور یافتن راهی برای تعمیر سازدهنی خود می شوند و این به این دلیل است که موقع خرید، سازدهنی به طور کامل آزمایش نمی شود.

چند نمونه از این سوالات در مورد تعمیر سازدهنی:

" بنده یه سازدهنی کروماتیک دارم که یه سوراخش هنگام دمیدن تولید صدا نمی کنه اما موقع باز دم هنوز صدا ازش بیرون میاد. بمرور صدا ضعیف شد تا اینکه بعد از چند روز دیگه صدایی از سوراخ mi نتونستم بگیرم. "

" من هنرجوی مبتدی و خودآموز سازدهنی هستم.برای شروع یک 24 سوراخ ترمولو گلدن کاب گرفتم.اما صدای سوراخ 6 و 8 سازم بسختی بیرون میاد ولی از روزی که گرفتم همینطور بود واسه همین بعید میبینم چیزی توش گیر کرده باشه.میشه منو بیشنر راهنمایی کنید ؟؟؟"

 

اصول کار ساز دهنی در تیغه های تعبیه شده درون سازدهنی است. این تیغه ها خیلی حساس هستند. بین تیغه و مجرای هوای زیر این تیغه ها باید فاصله معینی باشه که اگه موقع ساخت، تیغه کمی خم شده باشه و این فاصله تغییر کرده باشه  شما در ساز تغییر صدا خواهید داشت و اگر بیش از حد تغییر کنه ممکن است صدا قطع شود. که این اشکال میتونه 2 علت داشته باشه.دمیدن با فشار نسبتا" زیاد یا جنس بد تیغه ها.


تعمیر سازدهنی

 

این مشکل برای سازدهنی من (هوهنر) هم وجود داشته و کماکان هم تا حدی وجود داره. البته من سازدهنی رو باز کردم و کمی از مشکل برطرف شد. البته به شما توصیه می کنم برای تعمیر سازدهنی ، به یک نفر که قبلا اینکار رو انجام داده و با سازدهنی آشنایی داره مراجعه کنید.
البته قبل این کار می تونید یک روش دیگه رو هم امتحان کنید و اونهم اینه که با سشوار داخل سوراخ های سازدهنی رو تمیز کنید. این کار هم می تونه باعث کم شدن و یا رفع مشکل سازدهنی بشه. البته از گرمای بیش از حد استفاده نکنید. و توصیه آخر هم این که همیشه قبل از شروع تمرین و یا نواختن، جداره سازدهنی رو با گرفتن در دست ها گرم کنید و بعد شروع به کار کنید.
سازدهنی که گرم بشه صدای دلنشین تری داره.
 
سازدهنی ها حساس هستند و احتیاج به نوازش دارند. 
 
موفق باشید.

 

پ.ن.۱. مشکلی هم در مورد باز کردن سازدهنی وجودداره که ممکنه نمی تونید بازش کنید. چون از این پیچ های دو طرفه داره که هیچ طوری در نمی یاد و فقط از بالا و پایین شل میشه. برای باز کردن، این پیچ ها را از یه طرف باید محکم نگه داری و از طرف دیگه باز کنی چون اگه نگهش نداری هردوطرف با هم تاب میخوره و باز نمیشه.

 پ.ن.۲. در قسمت نظرات یکی از دوستان خوب در مورد خرید و تعمیر سازدهنی توضیحاتی دادند که در اینجا این نظر رو اضافه می کنم. با تشکر از آرشام :

سلام
من چند ساله ساز دهنی می زنم. خوشحال شدم که وب لاگ شمارو اتفاقی پیدا کردم چون چند سال پیش فقط میشد سایت های خارجی در باره این ساز پیدا کرد ولی باید یاد آوری کنم که حرارت سشوار حتما ساز رو خراب می کنه به کسی توصیه نکنید و اگر کسی ساز خواست بخره ساز چوبی بهتره چون آب های حاصل از تنفس را تا حدود زیادی جذب می کنه و عمر ساز بیشتر میشه. بهتری سازها هم ساز های بدنه چوبی هوهنر هستند. ساز رو هم به هیچ وجه باز نکنید چون حتما خراب می شه ولی گاهی که ذره پوست لب بر اثر بی توجهی وارد ساز بشه بعد باز کردن با یه سوزن ظریف بدون دستکاری فاصله تیغه ها باید در بیاد . هم دما کردن ساز با بدن هم پیشنهاد خوبی بود که ارائه کردید .ممنون.

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

پاسخ به سوالات سازدهنی شنبه دهم مرداد 1388 12:22
 

سازدهنی

 

با سلام به همه دوستان عزیز و کسانی که با نظرات خود به من انرژی مثبت منتقل میکنن.

یک درخواست:

لطفا برای دریافت پاسخ سوالاتتون در قسمت نظرات، آدرس ایمیل و یا آدرس سایت خودتون رو قرار بدید تا بتونم از اون طریق با شما در ارتباط باشم و به سوالاتتون جواب بدم.

با تشکر

امیر صابرنعیمی

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

چند نكته برای نواختن سازدهنی در جمع سه شنبه بیست و نهم مرداد 1387 16:30

چند نكته برای نواختن سازدهنی برای جمع

گروه سرنا (سازدهني) 

بيشتر نوازندگان سازدهنی مهارت شان را برای خود نگه می دارند و در جايی خلوت و برای خودشان می نوازند. اما سرانجام خود را در هنگام نواختن سازدهنی در برابر ديگران خواهند ديد. پس بهتر است خود را برای آن لحظه آماده كنند. براي اين كار چند نكته زير می تواند مفيد باشد.

يك. با نواختن سازدهنی برای كودكان شروع كنيد. كودكان مجذوب سازدهنی ميشوند و سازدهنی آن ها را جذب خود ميكند و آن ها هرگز به اشتباهات شما نمی خندند.

دو. يك نوازنده گيتار می تواند به شما كمك كند. گيتار می تواند صدای نواختن سازدهنی شما را تا حد زيادی بهبود ببخشد. در اينصورت هرگاه خواستيد براي عده زياد و يا در مكان های خاصی سازدهنی بنوازيد، تنها نخواهيد بود و كسی در كنار شما خواهد بود كه می تواند از ترس شما بكاهد.

سه. مطمئن باشيد آهنگی كه می خواهيد بنوازيد را می دانيد. قبل از اينكه آهنگ مورد نظر را براي گروهی بنوازيد، حداقل 50 باری تمرين كنيد. اين كار به شما اطمينان می دهد و باعث بهبود عملكرد شما می شود.

چهار. يك آهنگ يا حداكثر دو آهنگ را بنوازيد. هميشه شنوندگان خود را در انتظار آهنگ بيشتر از شما قرار دهيد، نه اينكه در اين فكر باشند كه چه زمانی كار شما به پايان می رسد.

پنج. سعی كنيد آهنگ های آشنا و مورد علاقه شنوندگان را بنوازيد. آهنگ هايی را انتخاب كنيد كه شنوندگان شما با اشعار اين آهنگ ها آشنايی داشته باشند.

شش. سعی نكنيد ترتيب و نظم آهنگ ساز را اصلاح كنيد.

 

http://anniversary.blogfa.com

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

حرف دل - سازدهنی سه شنبه یازدهم تیر 1387 13:59
 

 

كداميك از جملات زير حرف دل شماست؟

 

مثل يك روياست اگر من هم بتوانم سازدهنی بزنم، بخصوص در پيك نيك و مسافرت.

 

من عاشق صدای سازدهنی هستم، اما وقت و حوصله ی زيادی برای تمرين و نت خوانی ندارم.

 

من آدم با استعدادی هستم، اما در مورد نوازندگی يك ساز، هنوز خودم را آزمايش نكرده ام.

 

فكر مي كنم بيشتر دوست دارم به موسيقي گوش بدهم، تا اينكه بخواهم خودم ساز بزنم. اما در مورد سازدهنی اگر بدانم می شود زود ياد گرفت . . .؟!

 

من خودم ساز می زنم، صدای سازدهنی را هم خيلی دوست دارم، ولی هيچوقت در مورد اينكه سازدهنی بزنم بطور جدی فكر نكرده بودم.

 

فكر می كنم براي سن من ديگر يادگيری يك ساز خيلی دير شده است.

 

فكر نمی كردم سازدهنی هم مي تواند مثل ساكسيفون و فلوت و يا خيلی از سازهای ديگر يك ساز كامل باشد، كه بشود با آن يك ملودی را بی كم و كاست اجرا كرد.

 

من دوست دارم هر كاري را درست و حسابی و روی اصول صحيح و علمی آن ياد بگيرم، اگر قرار است سازدهنی بزنم، نمی خواهم فقط چند قطعه ی ساده و كوتاه بلد باشم.

 نواختن سازدهنی بخصوص براي ايرانيان كه از باهوش ترين ملت های جهانند، كار آسانی است. فقط كافی است مراحل آموزش را گام به گام دنبال كنيد.

 

يك فرد چهل و پنج ساله، اگر امروز شروع به يادگيری سازدهنی نكند، سال آينده چهل و شش ساله است و هنوز هم نمی تواند سازدهنی بزند.

 

به اميد زمانی كه در هر خانواده ی ايرانی حداقل يك نفر سازدهنی را به خوبی بنوازد.

 

 

 

برگرفته از كتاب دوم استاد منصور پاك نژاد

 

 

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

HARPING MIDI - سازدهنی چهارشنبه دوازدهم دی 1386 20:43

 

harping midi

 

يك نرم افزار فوق العاده براي كمك به يادگيري سازدهني !

با كمك  اين نرم افزار مي توانيد فايل هاي صوتي با پسوند MIDI را براحتي بخوانيد. با تنظيم اين نرم افزار براي سازدهني كروماتيك و يا دياتونيك ،‌ خواهيد توانست نت هاي مربوط به فايل صوتي را براي سازدهني مشاهده نماييد و آهنگ مربوطه را با سازدهني خود اجرا كنيد.

در ضمن مي توانيد با كمك اين نرم افزار،و با خلاقيت خود و با نت نويسي،  براي سازدهني فايل صوتي با پسوند MIDI بسازيد و با اجراي آن از آن لذت ببريد.

 

دانلود نرم افزار از طريق لينك زير :

 

نرم افزار Harping midi

 

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

 

Hohner Harmonica 

یک ساز دهنی کروماتیک

۱۲ سوراخه دارای ۳ اکتاو

ساخت شرکت HOHNER

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

خواب هاي طلايي (سازدهنی) جمعه نهم آذر 1386 14:7
 

خواب هاي طلايي

خواب های طلایی اثر استاد جواد معروفی

 

قطعه فوق دارای کسر میزان 4/3 است وشما  در هر میزان سه ضرب سیاه  اجراء می کنید.

 

نت سیاه معادل یک ضرب است و نت سفید نقطه دار معادل سه نت سیاه و یا سه ضرب پا است.

 

خط اتحاد دو نت هم نام و هم صدا را به هم وصل می کند و شما باید مجموع زمان آن ها را به نت اول اختصاص دهید، یعنی نت اول که سه ضربی است، شش ضرب کشیده می شود.

 

منظور از علامت "ولت" این است که این قطعه  را تا دو نقطه ی تکرار اجراء کردیم، به ابتدای آن قسمت بر می گردیم و بار دوم ولت 2 را اجرا می کنیم. یعنی در بار دوم ولت 1 را اجراء نمی کنیم.

 

 نت: برگرفته از کتاب آموزش سازدهنی منصور پاکنژاد

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

ON TOP OF OLD SMOKY (سازدهنی) یکشنبه یازدهم شهریور 1386 21:51

این هم یک آهنگ کوتاه برای تمرین بیشتر

به همراه شعر

on top of OLD SMOKY

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

در مورد انتخاب و خرید سازدهنی پنجشنبه هشتم شهریور 1386 2:30

"حتما به تاریخ این پست توجه کنید" 

مدل های مختلفی از سازدهنی در بازار وجود داره و قیمت هاش هم خیلی متفاوته. قیمت سازدهنی بستگی به نوع سازدهنی و کارخانه ی سازنده ی آن دارد. حتی بعضی از سازدهنی ها با توجه به ظریف کاری هایی که بر روی آن انجام شده است و همچنین جنس بدنه و صفحات آن، قیمت های بالایی هم دارند.

 

سازدهنی ها به دو نوع کلی تقسیم می شوند.

اولی سازدهنی دیاتونیک که با آن تنها می توان نت های اصلی را اجرا کرد.

و دوم سازدهنی کروماتیک که یک کلید در کنار خود دارد و بوسیله ی این کلید می توان علاوه بر نت های اصلی، نیم پرده ها را نیز اجرا نمود و در واقع می توان گفت که سازدهنی کروماتیک یک ساز بسیار کامل است.

و به همین دلیل سازدهنی های کروماتیک قیمت های بالاتری نسبت به نوع دیاتونیک دارند و بهتره که شما هم سازدهنی کروماتیک تهیه کنید.

 

مارک های مختلفی از سازدهنی وجود دارد که در واقع همان نام کارخانه ی سازنده ی آن سازدهنی است. مثلا مارک "HOHNER" که معروف ترین مارک سازدهنی است و یا مارک "SWAN" که این هم مارک خوبی است و مارک های دیگر.

 

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید سازدهنی باید به آن توجه شود تعداد سوراخ های سازدهنی است. هرقدر که تعداد سوراخ های سازدهنی بیشتر باشد دارای اکتاو (OCTAV) بالاتری است.

سازدهنی ها در انواع هشت سوراخه، ده سوراخه، دوازده سوراخه، شانزده سوراخه و ... وجود دارد که هرقدر تعداد سوراخ ها بیشتر باشد، تعداد اکتاوها نیز بیشتر شده و نت های متنوع تری در اختیار شما قرار می گیرد.

در سازدهنی ها به ازای هر چهار سوراخ یک اکتاو بوجود می آید. مثلا سازدهنی هشت سوراخه دارای دو اکتاو، سازدهنی ده سوراخه دارای دو و نیم اکتاو و سازدهنی دوازده سوراخه دارای سه اکتاو و الی آخر است.

به نظر من یک سازدهنی دوازده سوراخه بسیار مناسب است.

 

یک سازدهنی کروماتیک دوازده سوراخه ی HOHNER یه ساز فوق العاده خوب و مناسبی است. از قیمت دقیق این ساز مطمئن نیستم، ولی باید در حدود 75000 تومان باشد.

البته اگر بخواهید این مقدار پول برای خرید این ساز خرج کنید، این مورد گزینه ی خوبی است و اگر این مقدار هزینه برای شما زیاد است و یا اینکه شما می خواهید هزینه ی کمتری را برای این ساز بپردازید می توانید مارک سازدهنی را تغییر دهید و از مارک SWAN و یا از مارک های دیگر موجود در بازار استفاده کنید.

در این صورت به نظر من یک ساز کروماتیک و دوازده سوراخه تهیه کنید، ولی با مارک های ارزان تر.

 

و آخرین نکته هم اینکه حتما در هنگام خرید سازدهنی کاملا سوراخ های آن را امتحان کنید. یک بار با دمیدن هوا به سوراخ و یک بار هم با مکیدن هوا از هر سوراخ سازدهنی را امتحان کنید و مطمئن شوید هر سوراخ آن سالم باشد از هر سوراخ آن با دمیدن و مکیدن هوا دو نت مختلف ایجاد شود. به این خاطر اگر شخصی که با این ساز آشنایی نسبتا کاملی دارد، را می شناسید، حتما در خرید سازدهنی از او کمک بخواهید.

 

موفق باشید. 

 

.پ.ن. این مطلب رو در جواب یکی از دوستان که در مورد خرید سازدهنی سوال پرسیده بود قرار دادم

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی چگونه ساخته می شود دوشنبه پنجم شهریور 1386 12:40

سازدهنی چگونه ساخته می شود

 

سازدهنی ها در شکل ها و اندازه های مختلف ساخته می شوند، اما تمامی سازدهنی ها دارای چندین قسمت اصلی مشترک هستند. این قسمت های اصلی در شکل زیر نشان داده شده اند.

 

 

صداهایی که سازدهنی ها ایجاد می کنند توسط یک سری نوارهای کوچک فلزی از جنس برنج تولید می شوند که این نوارها را Reed می گویند. هنگامی که نوازنده هوا را از جلوی سازدهنی به داخل آن می دمد یا مکش از آن خارج می کند، این نوارها به لرزش در می آیند. هر کدام از این نوارها از نظر طول با نوارهای دیگر اندکی متفاوت است. هر نوار بر روی یک شیار در یک صفحه فلزی قرار گرفته و در یکی از دو انتها بوسیله پرچ بر روی صفحه محکم شده است.

 

بیشتر سازدهنی ها، همانطور که یکی از آن ها را در شکل بالا می بینید، دارای دو صفحه به نام Reed Plate هستند که در دو طرف( بالا و پایین) صفحه ی سومی از جنس چوب یا پلاستیک بسته شده اند که این صفحه ی سوم را Comb یا Body می گویند. وقتی که این قطعات به هم فشرده و محکم می شوند حفره های جداگانه ای را برای عبور هوا تشکیل می دهند که این حفره ها شامل دو ردیف نوارها هستند. یکی از این ردیف نوارها، وقتی به لرزش در می آید که نوازنده هوا را به داخل سازدهنی بدمد و ریدف دیگر با مکش هوا از داخل سازدهنی به ارتعاش در می آید.

نوارها دارای طول های متفاوتی هستند و به خاطر این طول های متفاوت دارای فرکانس های مختلف هستند که این فرکانس های متفاوت، نت های مختلفی تولید می کنند. نوارهای بلندتر نت های دارای فرکانس های پایین تر و نوارهای کوتاهتر، نت های دارای فرکانس بالاتر تولید می کنند.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

از سازدهنی خود مراقبت کنید دوشنبه پنجم شهریور 1386 12:40

از سازدهنی خود مراقبت کنید

 

نوارهای فلزی سازدهنی( Reeds) بسیار ظریف هستند و می توانند به وسیله ی دمیدن یا مکش سخت هوا و یا برخورد اشیا، مثلا برخورد انگشت شما با آن ها، دچار آسیب شوند. این نوارها به وسیله صفحات محافظی در بالا و پایین سازدهنی محافظت می شوند.( این صفحات همچنین حفره ی صدا را می سازند که به همراه دست نوازنده، که می تواند صدای نت های نواخته شده را تغییر دهد.)

 

در زیر چند مرحله و نکته ی مهم در مورد مراقبت از سازدهنی آمده است:

 

هنگامی که از سازدهنی استفاده نمی کنید، آن را در جعبه یا پوشش آن قرار دهید.

همواره با دهان تمیز از سازدهنی استفاده کنید. درست قبل از نواختن و یا در هنگام نواختن سازدهنی چیزی نخورید و یا نیاشامید.

اگر در تعمیر سازدهنی تخصص ندارید، سازدهنی را از هم باز نکنید و اگر زمانی به تعمیر نیاز شد، به کسی که در این کار تجربه و تخصص کافی دارد مراجعه کنید.

سازدهنی را از سرما و گرما دور نگه دارید. آن را در ماشین یا کیف رها نسازید. اگر سازدهنی در معرض سرمای شدید قرار گرفت، قبل از شروع به نواختن سازدهنی، سعی کنید آن را با قرار دادن در دمای اطاق و یا با کمک دستانتان آن را گرم کنید.

از سازدهنی خود، حتی هنگامی که در جعبه هم قرار دارد، محافظت کنید. نشستن روی آن یا راه رفتن از روی آن، می تواند باعث صدمه خوردن به آن شود.

سازدهنی را قبل از اینکه سر جایش قرار دهید، خشک نمایید. رطوبت از دو راه در سازدهنی جمع می شود. اول از طریق بزاق دهان و دوم از طریق چگالش هوا. اگر واقعا بعد از نواختن، سازدهنی شما مرطوب شد، سطح خارجی آن را با پارچه ی تمیز و یا حوله های کاغذی خشک کنید و سپس بطوریکه سوراخ های آن به سمت پایین است، با زدن ضربات آرام به کف دستتان، مقداری از رطوبت را از آن خارج کنید. تا جایی که امکان دارد، قبل از قرار دادن سازدهنی درون جعبه، آن را در هوای آزاد قرار دهید.

 

 

راهنمایی های مفید جهت تمرین کردن با سازدهنی

حالا که شما شروع به نواختن پیشرفته تر سازدهنی کرده اید، به یاد داشته باشید که تمریت چیزی است که باعث پیشرفت هر نوازنده می شود و باعث می گردد که از نواختن خود لذت ببرد. برای اینکه از تمرین خود لذت ببرید و این تمرین برای شما مفید هم باشد، نکاتی را در ادامه بیان می کنیم:

 

سعی کنید که جای خلوتی را برای تمرین پیدا کنید. در جایی تمرین کنید که صداها و یا افراد دیگر بر روی تمرین شما تاثیر نگذارند. همچنین در مکانی باشید که دیگران صدای سازدهنی شما را نشنوند تا شما از این جهت که ممکن اسن دچار ناراحتی آن ها شوید، احساس محدودیت نکنید.

اگر ممکن است هر روزحداقل به مقدار کمی تمرین کنید. این کار بهتر از این است که یک روز به مقدار زیاد تمرین کنید و سه یا چهار روز اصلا تمرینی نداشته باشید.

در هر بار تمرین از نکات پایه ای شروع کنید. مرور چیزهایی که قبلا یاد گرفته اید، بعد از مدتی بصورت خودکار در می آید.

نواختن و تمرین خود را با چیزی که دوست دارید، به پایان برسانید.

اگر اشتباه می کنید، نگران نباشید. تنها راه یادگیری چیزی که تا قبل از این کار نکرده اید، تمرین کردن بر روی آن موضوع است. اگر بر روی آهنگی تا کنون کار نکرده اید، باید در آن اشتباه کنید و اصلا هم نگران نشوید، چون این اشتباه کردن مقدمه ای برای خوب یاد گرفتن است.

همواره تمرین کنید. گاهی اوقات احساس می کنید که حتی اگر به تمرین تمرین کنید، از چیزی که هستید بهتر نخواهید شد. هرقدر تمرینات شما ادامه دار باشد ناگهان روزی خواهید دید که از چیزی که بودید بهتر شده اید.

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 17 یکشنبه چهارم شهریور 1386 11:55

این دو آهنگ را می توانید در سازدهنی دیاتونیک اجرا کنید.

آهنگ اول

آهنگ دوم

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

دو آهنگ جدید (سازدهنی) یکشنبه چهارم شهریور 1386 11:37
این هم دو آهنگ جدید برای تمرین بیشتر

 

 

لطفا با جستجو در اینترنت فایل های MIDI مربوط به هر آهنگ را پیدا کنید و به آن گوش کنید تا آهنگ مورد نظر رو بهتر و صحیح تر اجرا کنید.

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 16 جمعه دوم شهریور 1386 12:21

کسر میزان:

تا کنون تنها در مورد مدت زمان هر نت بحث کردیم، برای مثال می دانیم که نت نیم، از نظر زمانی، نصف یک نت کامل طول میکشد. اما این را نمی دانیم که برای هر کدام از این نت ها چند ضرب را اختصاص دهیم. این اطلاعات توسط کسر میزان نشان داده می شود که در شروع هر قطعه و در کنار کلید سل قرار می گیرد. کسر میزان اغلب بصورت دو عدد که مستقیم بالای هم قرار می گیرند نشان داده می شود.

 

 

عدد پایین به نوع نت ها اشاره می کند.برای مثال عدد 4 به نت یک چهارم و عدد 8 به نت یک هشتم اشاره می کند. یعنی مثلا اگر عدد مخرج 4 باشد، این عدد به نت یک چهارم اشاره می کند و نشان می دهد که واحد هر ضرب نت سیاه است. یعنی باید به هر نت سیاه یک ضرب اختصاص دهیم و مثلا به نت سفید که از نظر زمانی دو برابر نت سیاه است، دو ضرب اختصاص می دهیم و الی آخر.

عدد بالایی نشان می دهد که هر میزان شامل چند ضرب است. 

کسر میزان "4/4" به خواننده می گوید که هر میزان از آهنگ دارای ارزش زمانی معدل چهار نت یک چهارم است و این کسر میزان می گوید که هر میزان چهار ضرب خواهد داشت. البته این به این معنا نیست که هر میزان شامل چهار نت یک چهارم است، بلکه به این معنی است که مجموع ترکیب ارزش زمانی نت ها و سکوت در هر میزان برابر چهار نت یک چهارم یا در واقع چهار ضرب شود.

 

 

 

تا اینجا نکات بسیار اساسی و چیزهای مهمی در مورد نواختن سازدهنی آموختید. اما دلیل اصلی که می خواهید نواختن سازدهنی را بیاموزید ساختن موزیک و لذت بردن از آن است.

ادامه ی این مطالب آموزشی برای این موضوع طاحی شده است. تعدادی آهنگ برای یادگیری و فعالیت در مورد این ساز ویژه قرار داده شده است.

در ادامه آهنگ های موجود برای سازدهنی دیاتونیک 12 سوراخه است.

اولین آهنگ ها بیشتر در اکتاو میانی است. اما اهنگ های دیگر احتیاج به این دارند که تعدادی از نت های اکتاوهای بالایی و پایینی نیز استفاده شوند.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

انواع سازدهنی جمعه دوم شهریور 1386 12:1

انواع سازدهنی

 

بیشترین و رایج ترین انواع سازدهنی که امروزه می توانید تهیه کنید عبارتند از:

 

سازدهنی دیاتونیک ( Diatonic Harmonica) : به این سازدهنی هارپ(Harp) نیز می گویند. این نوع از سازدهنی متداول ترین نوع سازدهنی است و در موسیقی راک، فولک، کانتری و وسترن و بخصوص در موسیقی بلوز استفاده می شود. رایج ترین نوع این ساز، مدل ده سوراخه می باشد و هر سوراخش هم با فوت و هم با مکش نواخته می شود و برخلاف سازدهنی کروماتیک کلیدی در کنار سازدهنی برای اجرای نیم پرده ها وجود ندارد. با این نوع ساز دهنی تنها می توان نت های اصلی را اجرا کرد.

 

 

 

 

 

سازدهنی کروماتیک (Chromatic Harmonica) :

این نوع از سازدهنی در گام کروماتیک است و همانطور که انتظار می رود تمام نت های گام کروماتیک اعم از پرده و نیم پرده توسط آن قابل اجرا است. از نظر ظاهر این نوع سازدهنی دارای یک کلید در انتهای آن است که با فشردن آن چه در حالت مکش و چه در حالت دمش نت مربوط به هر سوراخ نیم پرده بالاترنواخته می شود. این نوع ساز برای قطعاتی مناسب است که ملودی قطعه دارای گامی بیش از هفت نت است.  

 

 

سازدهنی ترمولو (Tremolo Harmonica) :

یکی دیگر از سازدهنی های متداول، سازدهنی ترمولو است که حتی در مغازه های اسباب بازی فروشی هم پیدا می شود. در این نوع سازدهنی هر سوراخ تنها با فوت کردن یا مکیدن هوا به صدا در می آید و در هر سوراخ دو زبانه ی فلزی تعبیه شده که با اختلاف اندکی در فرکانس نسبت به هم کوک شده اند. در هنگام نواختن هر دو زبانه با هم به ارتعاش در می آیند و صدای حاصل کیفیتی دوگانه دارد که اصطلاحا Tremolo effect نام دارد.

بسیاری از افراد این نوع از سازدهنی را با ساز دهنی دیاتونیک اشتباه می گیرند.

 

 

انواع دیگری از سازدهنی نیز وجود دارد که نام برخی از آن ها در زیر آمده است :

 

Slide Harmonica

Bass Harmonica

Chord Harmonica

و . . .

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 15 پنجشنبه یکم شهریور 1386 16:22

ضرب و میزان

اگر شما برای خودتان سیستم نت نویسی مخصوصی داشته باشید، برای نوشتن یک آهنگ، نت ها را به چه شکلی نشان می دهید و همچنین مدت زمانی را که هر نت طول می کشد را چگونه نشان خواهید داد؟

نت نویسی استاندارد برای نشان دادن ریتم یک آهنگ از علائم ویژه و ثابتی ضرب نت ها استفاده می کند. برای مثال بعضی از نت ها به اندازه ی دو ضرب، برخی به اندازه ی یک ضرب و برخی نیز به اندازه ی نیم ضرب و یا کمتر از آن طول می کشند. ضرب ها به صورت اعداد صحیح شمارش می شوند، مانند تیک تاک ساعت، و در گروه هایی که میزان نامیده می شوند، شمارش می شوند. میزان ها معمولا دو، سه و یا چهار ضرب هستند و اگر شما آن ها را با صدای بلند شمارش کنید، صدایی شبیه چیزی که در زیر نوشته شده می شنوید:

 

 

برای میزان با دو ضرب:

One two One two One two One two

برای میزان با سه ضرب:

One two three One two three One two three

و برای میزان با چهار ضرب:

One two three four One two three four

 

در ضمن ضرب اول هر میزان (نت اول) قوی تر اجرا می شود.

 

علائم برای ریتم نت ها

میزان ها بوسیله ی خطوط عمودی به نام خط میزان از هم جدا می شوند.

 

 

تمامی علائم نت های موسیقی از یک نت منتج می شوند که ما آن را نت کامل می گوییم.

با نصف شدن نت کامل نت های دیگر حاصل می شوند.

 

 

با نصف شدن نت های نیم، نت های یک چهارم حاصل می شوند و با نصف شدن این نت، نت های یک هشتم حاصل می شود. به انتهای نت های یک هشتم یک پرچم اضافه می شود و به انتهای نت های یک شانزدهم دو پرچم.

 

 

در تئوری با اضافه کردن پرچم به انتهای نت ها، نت های کوچک و کوچک تری حاصل می شود، اما معمولا در آهنگ های معمولی بندرت از نت های کوتاه تر از یک شانزدهم استفاده می شود.

 

نقطه در جلوی نت ها

عموما نقطه ی جلوی هر نتی ارزش زمانی آن را یک و نیم برابر می کند، یعنی به اندازه ی نصف کشش آن نت به آن می افزاید. برای مثال:

اگر برای نت سیاه یک ضرب پا و برای سفید دو ضرب در نظر بگیریم، آنگاه سفید نقطه دار معادل سه ضرب پا کشش زمانی خواهد داشت.

 

استراحت یا سکوت

علائم استراحت برای نشان دادن سکوت در هنگام نوازندگی به کار می روند. همانطور که برای نت ها ارزش زمانی را تعریف کردیم، معادل هر کدام از آن ها یک ارزش زمانی برای سکوت هم تعریف می کنیم. یعنی به ازای هر نت یک سکوت هم وجود خواهد داشت. یعنی باید همان مقدار ضرب پا که برای نت ها اختصاص می دهیم، به همان مقدار ضرب پا نیز به سکوت معادل آن نت اختصاص دهیم.

 

 

 

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 14 دوشنبه بیست و نهم مرداد 1386 19:27

تاکنون شما اسامی نت ها، شماره ی سوراخ ها و دمیدنی یا مکشی بودن نت ها را یاد گرفتید.

اما ممکن است در هنگام اجرای آهنگ از روی نت این نکات را دقیقا به خاطر نیاورید و ممکن است برای یادآوری مجدد به درس های قبلی رجوع کنید. اما برای اینکه از خودتان مطمئن باشید و در نوازندگی به خودتان متکی باشید، باید شروع به شناخت ها نت ها کنید و بدانید که کدام نت در کدام سوراخ قرار دارد و اینکه باید به خاطر داشته باشید که برای اجرای نت مورد نظر هوا را در سوراخ مربوط به آن نت بدمید یا با مکش، هوا را از آن سوراخ خارج کنید.

 

چند آهنگ دیگربرای یادگیری و اجرا

در ادامه ی این مطلب سه آهنگ قرار دارد که شما با کمک نکاتی که تاکنون آموخته اید، می توانید آن ها را اجرا کنید. هر بار که به یک آهنگ جدید می رسید، به نت های آن نگاه کنید و فکر کنید و ببینید که نام نت چیست و اینکه آیا آن نت دمیدنی است یا کششی و همچنین ببینید که سوراخ مربوط به آن نت کدام است.

هرقدر که روی آهنگ های جدید کار کنید، سریعتر می توانید به این سوالات پاسخ دهید. بزودی حتی نیازی نیست که به این سوالات فکر کنید، چون پاسخ این سوالات خود به خود به ذهن شما خواهد رسید.

همانطور که قبلا هم گفته شد، وقتی که بر روی آهنگ Skip to my Lou تمرین می کردیم، در مورد ریتم آهنگ صحبتی نکردیم. در مورد این سه آهنگ هم در مورد ریتم صحبتی نمی کنیم، اما شما سعی کنید با ذهنیتی که از این سه آهنگ آشنا و معروف دارید، آهنگ های مورد نظر را اجرا کنید.

 

پ.ن. در صورتی که قبلا این آهنگ ها را نشنیده اید، می توانید آهنگ مربوط را بصورت فایل های MIDI  در اینترنت جستجو کنید.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 13 دوشنبه بیست و نهم مرداد 1386 19:25

اجرای آهنگ هایی که دارای نت هایی در بیش از یک اکتاو هستند

با کمک نکاتی که تا کنون در مورد اکتاوهای بالا و پایین آموخته اید، شما آماده ی اجرای تعدادی از آهنگ ها هستید که دارای نت هایی در اکتاوهای بالا و یا پایین هستند که نیاز به جابجایی و حرکت از اکتاو میانی به اکتاوهای بالایی و پایینی دارید. آهنگی که در ادامه خواهید دید به شما اجازه می دهد که دراین مورد تمرین کنید.

هنگامی که برای اجرای هر آهنگی آماده می شوید، به آن آهنگ نگاه کنید تا نت های موجود در اکتاوهای بالا و پایین را ببینید. آیا نام نت هایی که در آهنگ Slip to my Lou آماده را به خاطر دارید؟ و آیا شماره ی سوراخ مربوط به هر نت و اینکه نت مربوط دمیدنی است یا کشش را می دانید؟ اگر این موارد را به خوبی به خاطر ندارید، حتما دوباره به بخش های قبلی مراجعه کنید.

آهنگ Skip to my Lou  پس از شماره گذاری

طول زمانی نت ها در قطعات موسیقی همیشه یکسان نیستند و با هم تفاوت دارند. در این بخش در صدد توضیح ارزش زمانی نت ها نیستیم، بلکه برای اجرای بهتر این قطعه یک نکته ی کوچک را متذکر می شویم.

اگر فرض کنیم نت سیاه که در شکل زیر ONE نامگذاری شده است، یک ثانیه طول بکشد، نت سفید یا همان نت TWO دو ثانیه و نت HALF نیم ثانیه طول خواهد کشید.

 

 

 

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 12 دوشنبه بیست و نهم مرداد 1386 19:21

اجرای یک آهنگ در اکتاو بالایی یا پایینی

اگر تمامی نت های یک آهنگ در اکتاو میانی باشد، شما می توانید برای اجرای آن آهنگ در اکتاو بالایی یا پایینی، فقط با جابجا کردن نت ابتدایی آهنگ در اکتاو میانی به چهار سوراخ بالاتر یا پایین تر و به همان ترتیبی که آهنگ را در اکتاو میانی اجرا می کردید، آهنگ خود را در اکتاو بالایی یا پایینی اجرا کنید.

برای درک بهتر این مطلب، به آهنگ Mary had a little lamb برگردید و آن را در سه اکتاو اجرا کنید. ابتدا با شروع از سوراخ 2 این آهنگ را در اکتاو پایینی اجرا کنید. سپس با شروع از سوراخ 10 در اکتاو بالایی کار کنید.

توجه کنید که شما یک آهنگ را در سه رینج متفاوت اجرا کردید که این کار می تواند تنوع زیبایی را به کار شما ببخشد.

نت های C مشابه در اکتاوهای متفاوت

با توجه به تصویر فوق، به آخرین نت در اکتاو پایینی (Low Octave) دقت کنید. حالا به اولین نت در اکتاو میانی توجه کنید. هر دوی آن ها نت C با تصویر مشابه ای هستند، چون هر دوی آن ها نت های یکسانی هستند. برای درک این موضوع ابتدا در سوراخ 4 بدمید. سپس در سوراخ 5 بدمید. شما از این دو نت صدای کاملا یکسانی را می شنوید.

این موضوع برای آخرین نت در اکتاو میانی و اولین نت در اکتاو بالایی(High Octave) هم اتفاق می افتد. هر دوی آن ها نت C با تصویر مشابه ای هستند، چون ها دوی آن ها دقیقا یکی هستند. با دمیدن در سوراخ 8 و سوراخ 9 خواهید دید که صدای تولید شده کاملا یکسان هستند.

 

 

 

حال یک سوال مطرح می شود که وقتی با نت C برخورد کردیم، از کدام سوراخ استفاده کنیم؟

و جواب این سوال این است که هر کدام را که خواستید می توانید انتخاب کنید. چون از هر دوی آن ها از نظر موسیقی کاملا یکسان هستند و نوازنده می تواند هرکدام از آن ها را انتخاب کند. اما معمولا سوراخی را انتخاب می کنند که در ادامه به نت بعدی نزدیکتر باشد.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 11 یکشنبه بیست و هشتم مرداد 1386 13:16

نواختن نت ها در اکتاوهای بالایی و پایینی

تا کنون آهنگ هایی را اجرا کردیم که فقط شامل نت هایی در اکتاو میانی بودند. حال روی آهنگ هایی کار می کنیم که بیشتر نت های آن ها در اکتاو میانی باشد، اما همچنین تعداد کمی از نت های آن ها در اکتاو بالایی یا پایینی قرار داشته باشد.

قبل از این با شکل نت ها در اکتاو میانی آشنا شده اید. به این معنی که حروف مشخص کننده ی این نت ها، شماره ی سوراخ ها و اینکه نت مربوط دمیدنی است یا مکشی، را می دانید.

این دانستنی های قبلی در مورد اکتاو میانی، کمک بزرگی است که اکتاوهای بالایی و پایینی را یاد بگیرید .

در ادامه ی مطلب تمامی نت ها در سه اکتاو را می بینید. نام هر نت در زیر شماره ی سوراخ ها نوشته شده است. اما نظرتان در مورد شماره ی سوراخ ها چیست؟ و در مورد اینکه کدام نت کششی و کدامیک دمشی است چه می دانید؟

برای پاسخ به این سوال، تصور کنید که سازدهنی خود را به سه سازدهنی تقسیم کرده اید که هر کدام دارای چهار سوراخ است. حال اگر این سه سازدهنی را روی همدیگر قرار دهیم، ترتیب سوراخ ها شبیه شکل زیر خواهد شد.

 

 

این تصویر به شما نشان می دهد که هر اکتاو مانند سه اکتاو دیگر تنظیم شده اند. تنها تفوت در شماره ی سوراخ هاست. و اگر شما شماره ی سوراخ ها برای تمام نت ها در اکتاو میانی را بدانید،

برای بدست آوردن شماره ی سوراخ ها در اکتاو پایینی کافیست شماره ی سوراخ مربوط به نت مورد نظر در اکتاو میانی را از عدد 4 کم کنید.

و برای بدست آوردن شماره ی سوراخ ها در اکتاو بالایی کافیست شماره ی سوراخ مربوط به نت مورد نظر در اکتاو میانی را با عدد 4 جمع کنید.

  

 

تمرین.

در شکل زیر، شماره ی سوراخ مربوط به هر نت را در زیر آن بنویسید.

 

 

حالا تمرین بالا را با سازدهنی خود برای هر اکتاو اجرا کنید.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 10 یکشنبه بیست و هشتم مرداد 1386 13:14

اجرای یک آهنگ ساده 

تاکنون آموختیم که

محل قرار گیری گام اصلی C در اکتاو میانی بر روی سازدهنی مان، کجاست

نت مربوط دمیدنی است یا مکشی

و این نت ها بر روی برگه موسیقی چگونه نمایش داده می شوند.

 

هنوز در مورد ریتم (اینکه طول زمانی هر نت به چه اندازه باشد) صحبتی نکریم. به این موضوع در بخش های بعدی می پردازیم. هرچند ما باید بتوانیم چیزهایی که در مورد یک قطعه خیلی آشنا میدانیم، را بکار ببریم که این چیزهایی که ما می دانیم همان ریتم آن قطعه است.

 حال سعی کنید.  تلاش کنید تا بتوانید این تک نت ها را اجرا کنید .

پ.ن. با جستجو در اینترنت فایل MIDI مربوط به آهنگ ها را پیدا کرده و به آن گوش کنید.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 09 یکشنبه بیست و هشتم مرداد 1386 13:12

نواختن گام اصلی C

نت های زیر نشان دهنده ی گام اصلی C است که شما آن ها را در اکتاو میانی در سازدهنی 12 سوراخه ی Solo Tuned می بینید.

 

 

 

حال ببینید که تا کنون  در مورد علائم نت ها چه چیزی آموخته اید. از نکاتی که تا کنون یاد گرفته اید استفاده کنید و ببینید که در مورد نواختن نت های نشان داده شده در بالا، در اکتاو میانی سازدهنی 12 سوراخه چه چیزهایی می دانید.

 

تمرین.

در شکل بالا به کمک مداد، نت های نشان داده شده را به کمک خطوط عمودی بین نت ها به چهار گروه دسته بندی کنید و نشان دهید که چگونه هشت نت فوق بر روی سازدهنی شما به صورت جفت به چهار گروه تقسیم شده اند.

حال در زیر هر یک از حروف، شماره ی سوراخی که هر نت در اکتاو میانی سازدهنی واقع است را بنویسید.

برای حروفی که مربوط به نت های مکشی هستند از علامت پرانتز () استفاده کنید.

 

حال، گام بالا را همان طور که در شکل می بینید اجرا کنید.

این کار را چندین بار  تکرار کنید تا بتوانید آن را سریعتر از اینکه از روی نت ببینید، خودتان اجرا کنید.

 

 

چند تمرین دیگر.

از نکاتی که در تمرین قبل آموختید استفاده کرده و نام حروف انگلیسی هر نت را در زیر آن بنویسید(در شکل های زیر)

سپس در زیر هر یک از حروف، شماره سوراخ مربوط به آن نت را بنویسید.

برای نت های مکشی از علامت پرانتز به دور شماره سوراخ استفاده کنید.

 

 

 

وقتی علامت گذاری نت های بالا را انجام دادید، سعی کنید که آه ها را بر روی سازدهنی خود اجرا کنید.

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 08 یکشنبه بیست و هشتم مرداد 1386 13:10

خطوط کمکی

خطوط و فضای بین خطوط حامل، نشان دهنده ی تعداد نه نت است. اگرچه بسیاری از قطعات موسیقی نت های بالا و پایین خطوط حامل را شامل می شوند، برای نشان دادن این نت ها که در بالا و پایین خطوط حامل قرار دارند از خطوط کوچک افقی، که خطوط کمکی نامیده می شوند، استفاده می گردد. خطوط کمکی در بالا و پایین خطوط حامل به صورت شکل زیر دیده می شوند.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 07 جمعه بیست و ششم مرداد 1386 12:48

نواختن گام ها از روی برگه نت

 

تا کنون در مورد جای قرار گیری نت های گام اصلی بر روی سازدهنی و اینکه کدام نت ها دمیدنی و کدامیک مکشی هستند، صحبت کردیم.

یکی از اهداف این دوره، قادر ساختن شما به استفاده از نت ها، برای نواختن آهنگ های مختلف با گوناگونی وسیع است که این نت ها در برگه های نت نویسی موسیقی که در مغازه های موسیقی، کتاب های موسیقی و منابع دیگر وجود دارد، یافت می شوند. یعنی از  نت نویسی مخصوص ساز دهنی استفاده نمی کنیم. در واقع با این کار می توانید از کستره ی وسیع تری از نت ها استفاده کنیم.

آهنگ هایی که شما می خواهید بنوازید به صورت ترکیب وسیعی از نت های مختلف است که در برگه های نت نویسی به صورت سیستمی از علائم موسیقی نوشته می شود که از قرن ها پیش توسط آهنگ سازان و نوازندگان سازهای مختلف مورد استفاده قرار می گرفت.

سیستم نت نویسی، ازعلائمی برای  نت ها و و همچنین پنج خط موازی ، که خطوط حامل نامیده می شوند، استفاده می کند. موقعیت قرار گیری نت ها بر روی خطوط حامل یا در فضای بین دو خط، نت مورد نظر را نشان می دهد.

 این سیستم به نوازندگان کمک می کند تا بتوانند بلندی یا کوتاهی هر نت را تعیین کنند.

 هر یک از علائم نت ها بر روی یکی از خطوط و یا دریکی از فضاهای بین دو خط قرار می گیرند. هر یک از این خطوط یا فضای بین خطوط با حروفی مشخص شده اند که نشان دهنده ی موقعیت آن نت بر روی خط یا فضای بین خطوط است.

 

 

 

بدلیل اینکه وسایل  مختلف موسیقی،  دارای وسعت  نت های مختلفی هستند، در نوشتن آهنگ برای آن ابزار خاص، از گام های  مختلفی استفاده می کنند. اکثر آهنگ هایی که  توسط نوازندگان سازدهنی نواخته می شود با کلید سل( G) نوشته می شود.

برای اینکه بتوانید محل قرار گیری نت ها بر روی خطوط یا در فضای بین خطوط ، که در تصویر بالا دیده می شود، را بهتر و آسان تر یاد بگیرید، می توانید از جملات زیر استفده کنید.

برای نت های موجود بر روی خطوط

Every Good Boy Does Fine

و برای نت های موجود در فضای بین خطوط

FACE

 

 

 

تصویر زیر کلید سل را بر روی خطوط حامل نشان می دهد

 

 

 

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 06 جمعه بیست و ششم مرداد 1386 12:46

بسیاری از افراد به دلیل اینکه در ابتدا با افزایش متوالی گام ها به ترتیب منظمی میرسند، یعنی ابتدا دمیدن هوا و سپس مکیدن هوا از سوراخ های  5 و 6 و 7

اما

در سوراخ 8 این عمل برعکس می شود، یعنی ابتدا مکش هوا و سپس دمیدن هوا در سوراخ 8

دچار سردرگمی می شوند.

 

حال این سوال مطرح می شود که چرا ترتیب دمیدن هوا و مکش هوا در تمام سوراخ ها تکرار نمی شود؟

این نوع کوک کردن، در هنگام حرکت از یک اکتاو به اکتاو دیگر سه مزیت اصلی و بارز به همراه خواهد داشت. این مزایای اصلی را در ادامه می بینید.

 

مزیت اول.

اولین مزیت این نوع کوک کردن در سازدهنی 12 سوراخه این است که نوازنده ی سازدهنی می تواند از یک الگوی یکسان برای دمیدن و مکش هوا، در هر سه اکتاو استفاده کند.

به عبارت دیگر الگوی زیر،

 

دمیدن، مکش، حرکت به سوراخ بعدی

دمیدن، مکش، حرکت به سوراخ بعدی

دمیدن، مکش، حرکت به سوراخ بعدی

مکش، دمیدن

 

نتایج یکسانی را در هر سه اکتاو فراهم می کند.

(این مورد برای سازدهنی 10 سوراخه صحیح نیست.)

 

 

مزیت دوم.

مزیت دوم این است که نت های دمیدنی و مکشی در هر سه اکتاو به صورت یک جفت هستند. به عبارت دیگر،

 

نت های C و D همواره در سوراخی یکسان با هم هستند.

نت های E و F همواره در سوراخی یکسان با هم هستند.

نت های G و A همواره در سوراخی یکسان با هم هستند.

نت های B و C همواره در سوراخی یکسان با هم هستند.

 

(این مورد برای سازدهنی 10 سوراخه صحیح نیست.)

 

 

 

 

 

 

مزیت سوم.

مزیت سوم این است که در هر اکتاو،

 

نت های C,E,G,C همواره به صورت نت های دمیدنی هستند.

نت های B,A,F,D همواره به صورت نت های مکشی هستند.

 

(این مورد برای سازدهنی 10 سوراخه صحیح نیست.)

 

 

موارد مهمی که همواره  باید به یاد داشته باشید

 

این سه مزیت بسیار مهم بوده و نوازنده ی تازه کار باید این موارد را به خاطر بسپارد. این نکات را مرور کرده و سعی کنید پس از مرور، آن ها را به خاطر بیاورید و یادداشت کنید .

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 05 جمعه بیست و ششم مرداد 1386 12:44

تمرکز روی اکتاو میانی

 

در این دوره ی آموزشی، بیشتر از نت های موجود در اکتاو میانی برای تمرین و نواختن آهنگ ها استفاده می کنیم.در بیشتر آهنگ هایی که یاد می گیریم، از نت های موجود در سوراخ های 5 و 6 و 7 و 8 استفاده می کنیم.

 

 

 

نواختن گام C

 

حال با یک تمرین هشت نت موجود در اکتاو میانی را بررسی می کنیم:

 

تمرین: از سوراخ 5 شروع کرده و مطایق دستورات زیر و به ترتیب اعمال زیر را انجام دهید .( دمش5 به معنی دمیدن هوا در سوراخ 5 و مکش5 به معنی بیرون کشیدن هوا از سوراخ 5 است و غیره.)

 

دمش 5 و سپس مکش 5

(حرکت به سوراخ 6)

 

دمش 6 و سپس مکش 6

(حرکت به سوراخ 7)

 

دمش 7 و سپس مکش 7

(حرکت به سوراخ 8)

 

مکش 8 و سپس دمش 8

 

 

این ترتیب و توالی دمش و کشش نت ها و جابجایی در نهایت گام اصلی C را مطابق شکل زیر تولید می کند.

 

 

 

 

   

 

تمرین بعدی، برعکس تمرین قبل خواهد بود .

 

 

دمش 8 و سپس کشش 8

(حرکت به سوراخ 7)

 

کشش 7 و سپس دمش 7

(حرکت به سوراخ 6)

 

کشش 6 و سپس دمش 6

(حرکت به سوراخ 5)

 

 

کشش 5 و سپس دمش 5

 

 

تمرینات فوق را تا آنجا ادامه دهید که بتوانید براحتی آن را اجرا کنید. در ضمن تمرین را تا آنجا ادامه دهید که بدون نگاه کردن به صفحه، بتوانید آن را اجرا کنید. همچنین سعی کنید تمرین را تا آنجا ادامه دهید که بتوانید بدون فکر کردن به محل و شماره ی سوراخ ها، تمرین را انجام دهید.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 04 پنجشنبه بیست و پنجم مرداد 1386 16:7

نام گذاری نت ها

علاوه بر اسامی که برای نت ها (do, re, mi, fa, sol, la, si) وجود دارد، این نت ها با یکسری از حروف الفبای انگلیسی نیز نامگذاری شده اند. در این دوره ی آموزشی از این نامگذاری نت ها بصورت حروف الفبا، استفاده می شود. در سازدهنی شما که با کلید C کوک شده است، اسامی نت های موسیقی با حروف الفبا بصورت شکل زیر نامگذاری شده است :

 

 

 

 

محل قرار گیری نت ها بر روی سازدهنی

برای سازدهنی 12 سوراخه که با کلید C  کوک شده است جدول زیر نشان می دهد که کدام سوراخ، کدام نت ها را شامل می شود و کدام نت با دمش و یا مکش نواخته می شود.

 

 

 

 

توجه کنید که هر سوراخ شامل دو نت است. یک نت با دمیدن در سوراخ و نت دیگر با مکش از سوراخ به صدا در می آید.

همچنین در سازدهنی دیاتونیک 12 سوراخه نت ها در سه اکتاو گروه بندی می شوند.

 

the Low octave   از سوراخ 1 تا 4

the middle octave  از سوراخ 5 تا 8

the high octave  از سوراخ 9 تا 12

 

 

 

 

 

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 03 پنجشنبه بیست و پنجم مرداد 1386 15:58

SOLO-TUNING  چیست ؟!

در این دوره آموزشی از یک سازدهنی دیاتونیک 12 سوراخه که برای گام C تنظیم شده (SOLO-TUNED (، استفاده می شود. عبارت "SOLO-TUNED" در واقع  به نوعی از آرایش و نظم  نت ها در ساز دهنی  اشاره می کند که در آن استفاده از تکنیک تک نت را در هنگام نوازندگی راحت تر می کند.

(روش رایج تر در میزان سازی نت ها، یا همان کوک کردن، که در بیشتر سازدهنی های 10 سوراخه استفاده می شود، Richter Tuning نامیده می شود. این روش در حدود یک قرن پیش برای نواختن موسیقی فولک آن دوره، طراحی شده بود. امروزه نیز این روش میزان سازی توسط بسیاری از نوازندگان موسیقی کانتری، بلوزو فولک مورد استفاده قرار می گیرد.)

 

گام

گام، مراحل افزایشی نت ها و نواهای موسیقی است. گام دیاتونیک، ترتیب هشت نتی است که یک اکتاو را تشکیل می دهند. گام های دیاتونیک متفاوت زیادی وجود دارد که شاید آشناترین آن ها گام ماژور(Major scale)  باشد.   

 

 

 

اولین و آخرین نت در این ترتیب، نت do نامیده می شوند، چون هر دوی آن ها صدای تقریبا مشابه ای  تولید می کنند، ولو اینکه نت دوم دارای صدای بلندتری است.

 

به عنوان تمرین:  در سوراخ های 1، 5، 9 و 12 بدمید. آیا می توان گفت که تمام این نت ها خیلی مشابه هم هستند، اما یکسان نیستند !؟

 

درواقع، دومین نت do، اگرچه آخرین نت از گام نشان داده شده در بالاست، اولین نت از گام اصلی بعدی است که در ترتیب هشت نت بعدی تکرار شده است.

 

 

 

اکتاو

همانطور که در بالا می بینید، گام اصلی شامل هشت نت است .

در موسیقی تفاوت صدای بین هر دو نت را Interval می نامند.

همچنین به تفاوت صدا بین هر دو نت do در گام بالا و یا بین هر دو نت که به صورت هشت نت جدا شده اند، یک اکتاو می گویند.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 02 چهارشنبه بیست و چهارم مرداد 1386 18:0

سازدهنی شما چگونه صدا ها را بوجود می آورد

قبل از یادگیری نواختن سازدهنی، دانستن چند نکته اساسی،  در مورد اینکه سازدهنی چگونه اصوات را تولید میکند، می تواند مفید باشد.

دانستن این نکات به شما کمک خواهد کرد تا بدرستی بنوازید و بخوبی از سازدهنی خود مراقبت کنید.

وقتی که شما هوا را ازسوراخ های  جلوی سازدهنی به داخل می دمید و یا با مکش، هوا را از داخل آن خارج می کنید، اصوات موسیقی و یا در واقع همان نت ها وآهنگ ها بوجود می آیند.

 

به عنوان یک تمرین سعی کنید هوا را از تعدادی از سوراخ ها ی سازدهنی خود به داخل بدمید. حال از همان سوراخ ها هوا را به بیرون بکشید.

و به عنوان یک سوال، آیا نت های شنیده شده در هنگام دمش هوا با نت های شنیده شده در هنگام مکش، البته در سوراخ های یکسان، یکسان بودند ؟

 

به عنوان تمرین بعدی، یک نفس عمیق بکشید. سپس هوا را در انتهای چپ سازدهنی خود، سوراخ یک،  بدمید. در هنگام دمیدن هوا سازدهنی را به سمت چپ حرکت دهید. همین کار را دوباره تکرار کنید، با این تفاوت که این بار سازدهنی را بر عکس حالت قبل حرکت دهید.

 

 

نواختن یک نت در هر لحظه

هنگامی که در یک لحظه هوا را به داخل دو یا چند سوراخ می دمید و یا از آن ها خارج می کنید، در واقع دو یا چند نت را با هم به صدا در می آورید. گاهی اوقات این عمل، اهنگ مورد نظر شما را تولید می کند، اما گاهی اوقات هنگامی که تعدادی از نت ها با هم به صدا در می آیند، یک  صدای ناهنجار و یا نا خواسته و اشتباه را بوجود می آوردند. برای جلوگیری از این مورد، احتیاج به یادگیری تکنیک هایی برای نواختن یک نت در یک لحظه دارید.

دو تکنیک اساسی برای این کار وجود دارد.

یکی از این تکنیک ها، تکنیک "tongue blocking" و دیگری تکنیک "pucker" است.

حال یک سوال مطرح می شود که از کدام یک از این تکنیک ها باید استفاده کرد. تکنیکی که برای شما بهتر کار کند، بهترین تکنیک برای شماست.

سایز و شکل دهان شما و انعطاف پذیری ماهیچه های لب های  شما، موثرترین روش  برای بدست آوردن صدای مطلوب و مورد نظر شما را تعیین می کند.

در روش " tongue blocking"لب های خود را بر روی سه یا چهار تا از سوراخ ها قرار می دهید و با زبان سوراخ های سمت چپ را می بندید و هوا را از نزدیک سمت راست زبان خود به داخل می دمید و یا از آن خارج می کنید.

برای استفاده از روش "pucker" لب های خود را ، مانند هنگام سوت زدن یا نوشیدن با نی، در آورید و به سپس لب هایتان را به سازدهنی فشار دهید.

 

 

از هر دو تکنیک فوق استفاده کنید و ببینید که کدام روش برای شما مناسب تر و راحت تر است. اگر در ابتدا به به نتیجه ی مورد نظر خود دست نیافتید، اصلا نگران نشوید. فقط تمرین کنید. با کمک تمرین شما تکنیک خود در این زمینه را افزایش داده و بهبود می بخشید.

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |

سازدهنی 01 چهارشنبه بیست و چهارم مرداد 1386 16:57

مقدمه ای بر ساز دهنی

به سرزمین نوازندگی سازدهنی خوش آمدید.

سازدهنی یک ابزارموسیقی بسیار ویژه است. سازدهنی وسیله ای کوچک، ارزان و براحتی قابل یادگیری است. از آن می توان برای نواختی هر نوع آهنگی، از ملودی های  کودکانه گرفته تا موسیقی کلاسیک، استفاده کرد. دارای صدای ویژه و منحصر بفردی است و از آن می توان برای نواختن اهنگ های ساده یا پیچیده و یا آهنگ های قدیمی یا مدرن استفاده کرد.

شما برای اینکه ازشروع  نوازنگی خود با سازدهنی لذت ببرید احتیاج به  سال ها آموزش ندارید. با یک دوره آموزش کوتاه و صرف وقت کمی درهر روز، شما می توانید اهنگ های ساده را بنوازید. و اگر یادگیری و تمرین بر روی آهنگ های جدید را ادامه دهید، می توانید یک نوازنده ی ماهر سازدهنی شوید.

 

 

طرز نگهداری ساز دهنی در دست:

 

 

 

طرز نگهداری سازدهنی در واقع یک موضوع اختیاری است و در نتیجه ی عادت است.

هر روشی در دست گیری سازدهنی که برای شما راحتی بیشتری را به همراه دارد و در عین حال صدای مطلوب و مورد نظر شما را بوجود می آورد، می تواند برای شما صحیح باشد. هرچند حداقل به عنوان یک نوازنده تازه کار باید سعی کنید تا سازدهنی را مطابق عکس فوق در دست بگیرید. ثابت شده که این روش برای بسیاری از نوازندگان موثر بوده است.

توجه کنید مطابق شکل صفحه ای که شماره ی سوراخ ها روی آن درج شده است، در بالا قرار گیرد.

با این روش دست راست شما مانند یک فنجان در زیر و کنار سازدهنی قرار می گیرد و این امر باعث می شود وقتی که دست بسته است کیفیت صدا خفه به نظر اید و بر عکس باز بودن دست باعث ایجاد صدایی بازتر و شفاف تر می شود.

 

نوشته شده توسط سازدهنی  | لینک ثابت |